De Nederlandse Spoorwegen (NS) is opgebouwd uit meerdere bedrijfsonderdelen. Ze werken intensief samen om 1 miljoen reizigers naar de juiste bestemming te brengen en van alle gemak en service te voorzien. Elke dag weer. Door hen op tijd, veilig en in een schone trein naar hun bestemming te brengen. Maar ook door de mogelijkheid te bieden hun fiets te parkeren, een OV fiets te huren en interessante winkelmogelijkheden te bieden op het station.
NedTrain is het bedrijfsonderdeel van NS dat dit bezighoud met het onderhouden van treinen. Ze hebben dit geleidelijk aan opgebouwd op het drukst bereden spoorwegnetwerk van Europa. Door deze ervaring kan hun revisie-afdeling treinonderdelen met een beter storingsgedrag leveren en onderhoudsschema's efficiënter maken. Ook kunnen ze hierdoor bij de modernisering van treinen een product leveren dat tegen lagere kosten ingezet kan worden. Dit doen ze met hightech onderhoudslocaties en goed opgeleide en gecertificeerde medewerkers die veilig werken en graag met de klant meedenken.
Achtergrond
Het project BMI is opgezet om een ‘proof of concept’ te realiseren die bijdraagt aan het robuuster maken van het vervoersproces. BMI is de werkwijze waarmee onder meer snel een integraal knooppunt plan gemaakt, gedeeld en bijgestuurd wordt. Een knooppunt is een groot station met bijbehorend opstelterreinen waar het materieel wordt gerangeerd, opgesteld, gecontroleerd, gereinigd, gewassen en gerepareerd. De werkwijze van het plan is afhankelijk van de beschikbare capaciteit aan mensen, middelen en infrastructuur op de knoop (van perronspoor tot en met opstelterrein inclusief personeel en middelen om werkzaamheden uit te voeren).
Het is hierbij belangrijk dat de planning rondom een knooppunt flexibel aanpasbaar is. Het moet kunnen inspelen op verstoringen en in staat zijn om zichzelf aan te passen aan een actuele situatie.
Wat hebben wij gedaan?
De prestatie-eisen aan, en de complexiteit van BMI nemen in een hoog tempo toe, waardoor een goede technologische ondersteuning binnen dit project van groot belang is. Om die reden is West Consulting gecontracteerd om te adviseren in en te bouwen aan de ontwikkeling van een software tool die de planners (voor rangeren en onderhoudstaken) ondersteunt in dit proces.
Technologie
De planmethode is gebaseerd op onderzoek dat NS in samenwerking met verschillende universiteiten uitvoert, waarna er verschillende Bachelor studenten zijn ingeschakeld om te werken aan de grafische interface. De planningsexperts van West richten zich vooral op het onderliggende planningsalgoritme, de projectbegeleiding en het inhoudelijk advies.
Resultaat
Bob Huisman, Manager Maintenance Research & Development bij NS over de samenwerking met West Consulting in dit project: “Wat het prettig werken maakt met de mensen van West is dat zij goed op de hoogte zijn van de heuristische planningsmethoden waarop het algoritme gebaseerd is.”